Krisehåndtering

Krisetelefon

Influenters krisetelefon er åben 24/7. 

Der opstår kriser i alle virksomheder og organisationer. Kriser kan være uforudsigelige og kommer ofte med stor kraft.

Vi hjælper dig først og fremmest med at forebygge kriser gennem løbende rådgivning, men vi bistår dig også med systematisk håndtering, når krisen er opstået.

Vi identificerer krisens anatomi, og vi skaber overblik over alle interessenter i og omkring en opstået situation. Vi har udviklet og arbejder typisk ud fra M-Modellen, som skaber systematik i håndteringen og krisekommunikationen.

Krisehåndtering med M-Modellen

1. Monitor

Når Influenter bistår dig i håndteringen af en opstået krise, skaber vi som det første overblik over krisens substans. Vi kortlægger potentielle risici og alle interessenter omkring situationen. Hvad risikerer vi? Hvem skal vi opfatte som medspillere og modstandere?

Alle kriser opstår med høj hastighed, og i den postmoderne offentlighed belyses de med lige så høj hastighed af et utal af interessenter og medier. Shitstorme opstår som regel, før nogen har overblik over krisens substans. Derfor er det vigtigt, at du som hovedaktør i en krise tager dagsordenen ved at kommunikere hurtigt.

Influenter hjælper dig med at skabe overblikket og tilrettelægge de første udtalelser til offentligheden.

2. Mennesker

Det er centralt, at krisekommunikationen tager udgangspunkt i en konsekvent prioritering af budskaber. I de fleste kriser vil rækkefølgen være:

  • Omsorg for mennesker. Hvis der er direkte ofre, eller hvis der er medarbejdere, du er nødt til at afskedige, skal dette være din top line.
  • Fokus på miljø. Hvis krisen kan få miljømæssige konsekvenser, skal det adresseres.
  • Vigtige detaljer. Alt det, du kan fortælle om krisens substans, skal kommunikeres i en struktureret ramme.
  • Økonomiske konsekvenser. Det er ikke altid relevant at informere om økonomien omkring en krise. Hvis det er vigtigt, skal det nederst på prioriteringslisten i alle sammenhænge.

Vi hjælper dig med at etablere dette hierarki af budskaber. Vi producerer det fornødne skriftlige materiale, og hvis medieoptræden er nyt for dig, tilbyder vi dig medietræning.

3. Meddelsomhed

Som centrum for krisen skal du fremstå som villig til løbende at holde offentligheden orienteret om krisens forløb og løsning. Virksomheden, der stikker hovedet i busken under en krise, skader sit brand og potentielt sin forretning. Derfor er åbenheden og signalet om vilje til at kommunikere på et oplyst grundlag afgørende.

4. Motivation

Ud over at udvise vilje til at kommunikere klart gennem krisen, er det centralt, at offentligheden – borgere, presse og politikere – oplever, at du har et oprigtigt ønske om at løse krisen.

5. Medansvar

Endelig er det vigtigt, at du i krisens første faser aldrig placerer skyld. Initialt skal du påtage dig medansvar for krisens opståen, men det kan virke kontraproduktivt at gå ud for tidligt og påtage sig skyld. Budskabet skal være, at du påtager dig et medansvar for at kortlægge krisens substans.

Et biprodukt af god krisehåndtering er nye muligheder